Tuesday, 22 November 2011

Apa itu Insurans dan Takaful? Bagaimana Cara Memilih Polisi yang Terbaik

 

Insurans – secara mudahnya adalah memindahkan risiko/kerugian individu seperti anda atau sebuah organisasi seperti syarikat anda kepada syarikat insurans. Tapi selepas anda membeli polisi insurans lah bergantung pada jenis insurans. Anda atau syarikat anda dikenali sebagai pemegang polisi.

 

clip_image002

 

Terdapat pelbagai jenis perlindungan yang ditawarkan oleh insurans seperti:

· Polisi Perubatan dan Kesihatan

· Polisi Perjalanan

· Polisi Empunya Rumah

· Polisi Berkaitan Pelaburan

· Polisi Kemalangan Diri dan macam-macam lagi…

 

Sebagai contoh Insurans Perubatan dan Kesihatan. Insurans nih akan melindungi anda untuk kos rawatan perubatan di hospital swasta yang mungkin mahal macam kos pembedahan atau rawatan khas. Jadi anda tak perlulah bimbang tentang kos untuk dapatkan rawatan. Insurans ni jugak akan membayar anda sejumlah wang tertentu semasa anda menjalani rawatan.

clip_image004

Takaful – pelan perlindungan berdasarkan Syariah. Anda yang bersetuju untuk menyertai dana takaful dan juga bersetuju untuk saling membantu peserta yang lain sekiranya mengalami kerugian yang ditetapkan. Tapi sebelum tu anda kenalah mencarum sejumlah wang dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru’) dan anda perlu memeterai kontrak (aqad).

 

Jenis-jenis perlindungan yang ditawarkan dalam takaful adalah seperti:

· Pelan Motor

· Pelan Perubatan dan Kesihatan

· Pelan Keluarga

· Pelan Kemalangan Diri dan macam-macam lagi…

 

Sebagai contoh Takaful/Pelan Motor atau kenderaan. Pelan ini akan melindungi anda dari kerugian atau kerosakan kenderaan sendiri akibat kemalangan atau kecurian, kebakaran; dan/atau kecederaan atau kematian, kerosakan atau kerugian harta benda pihak ketiga. Pihak ketiga ni contohnya jika anda terlanggar kenderaan orang, maka orang tersebut (mangsa) dikenali sebagai orang ketiga.

Kalau Takaful/Pelan Perubatan dan Kesihatan, lebih kurang sama dengan Insurans/Polisi Perubatan dan Kesihatan di mana ia akan memberi perlindungan terhadap kos rawatan perubatan persendirian. Dalam kedua-dua insurans dan takaful ni ada jenis-jenis perlindungan yang anda perlu pilih mengikut kesesuaian dan keperluan serta kemampuan anda.

Selain itu, di bawah pelan takaful, anda boleh menikmati perkongsian lebihan atau keuntungan daripada dana takaful berdasarkan nisbah yang anda telah persetujui itu pun jika anda tidak membuat sebarang tuntutan sepanjang tahun tersebut.

 

Panduan dalam memilih insurans dan takaful:

1. Anda kena benar-benar faham dengan apa yang tercatat di dalam polisi tersebut termasuklah ciri-ciri produk, syarat-syarat, had manfaat dan pengecualiannya.

(Bahagian ini yang paling utama sebelum anda membuat keputusan untuk membeli mana-mana polisi. Ini kerana ramai pembeli insurans/takaful di luar sana hanya membeli polisi lebih kepada sebab kawan/saudara yang menjual, jadi beli je la,setakat nak tolong member.

Tak salah untuk tolong kawan, tapi anda kena fahamkan dahulu polisi yang ditawarkan.

Apa perlindungan yang anda dapat dari polisi yang anda beli. Adakah hanya untuk kematian/kecacatan kekal. Ada tak tambahan perlindungan seperti Personal Accident, Critical Illness dan sebagainya.

Jika anda betul fahami polisi yang anda beli, tidak akan timbul masalah di kemudian hari, bila anda nak claim untuk kemalangan, Syarikat Insurans/Takaful mengatakan anda tidak layak claim. Sebabnya, dalam polisi yang anda dok bayar setiap bulan tu tak termasuk pun untuk Perlindungan Kemalangan…..

Dah tu nanti,siapa yang anda hendak persalahkan?

Teliti dan fahami Polisi yang ditawarkan)

 

2. Pastikan keuntungan (premium) dari insurans dan caruman takaful yang akan dibayar adalah berpatutan.

3. Pastikan amaun perlindungan adalah mencukupi dan sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda.

4. Pastikan semua fakta penting didedahkan sepenuhnya. Sekiranya anda gagal mendedahkan maklumat berkenaan, polisi atau pelan anda mungkin tidak sah dan anda tidak akan dilindungi ke atas sebarang kerugian atau kerosakan.

5. Berurusan hanya dengan ejen berdaftar/broker berlesen atau secara terus dengan syarikat insurans atau pengendali takaful.

6. Memantau tempoh perlindungan dan masa untuk membayar premium atau caruman.

 

Rujukan: http://www.insuranceinfo.com.my/

Wednesday, 16 November 2011

Puas hati tak dengan Dividen & Bonus ASB, kalau dapat lagi tinggi korang nak tak?

KUALA LUMPUR: Pemegang unit skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) akan menerima dividen lebih tinggi 7.50 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Ogos, 2007, iaitu lebih tinggi daripada 7.30 sen yang diisytiharkan pada tahun lalu. Pemegang unit seramai 7.04 juta, yang kini memegang lebih 82.72 bilion unit ASB, akan turut menerima bonus 1.25 sen, yang sama dengan tahun lalu. Untuk baca penerangan lebih lanjut sila ke Bernama. Sumber dari: BERNAMA

 

 

Dari pengalaman Diyana keluar berjumpa client, dari 10 orang, 9 daripadanya mesti mempunyai akaun ASB….mmg ASB ni sgt terkenal di kalangan orang Melayu dan bumiputera. Tahukah anda kenapa? Kenapa kerajaan mewujudkan ASB nih…secara ringkasnya, kerajaan ingin menggalakkan orang Melayu kita dan bumiputera untuk menyimpan wang kerana sikap kita yang kurang berfikir untuk menyimpan demi masa depan.

Orang kita lebih senang dan mudah menghabiskan wang yang ada di tangan. Tapi, tidak pada bangsa lain terutamanya Cina, mereka berebut-rebut untuk menyimpan wang ke dalam saham amanah yang ada tak kira dari PNB atau dari syarikat saham amanah yang lain. Bangsa Cina memang mempunyai sikap yang sangat bagus dalam menyimpan wang.

Tak caya? kalau tak caya tengok la bila PM kita, lancarkan Amanah Saham 1Malaysia (AS1M) dulu, sapa yang beratur panjang dari awal pagi nam membeli unit saham ni….mereka terpaksa berebut sebab kerajaan pada mulanya menetapkan kuota mengikut bangsa….kerajaan terpaksa berbuat mcm nih, kalau tak mesti keseluruhannya akan dibeli oleh masyarakat Cina. Percaya lah…Diyana jumpa ramai client, tp tahap kesedaran untuk menyimpan wang dalam bangsa Melayu kita amat lah menyedihkan.

 

 

Kepada mereka yang telah mula menyimpan dan ada simpanan di ASB, Diyana ucapkan tahniah kerana telah mengambil langkah yang bijak untuk menabung. Tapi, Diyana ingin bertanya pada anda, apakah anda berpuas hati dengan pulangan yang anda dapat selama ini? Jika diberi peluang untuk menabung dan mendapat pulangan purata setahun 12 – 15% , adakah anda berminat?

Sebenarnya, di Malaysia, terdapat banyak tempat untuk simpanan dan pelaburan yang berdaftar di bawah Bank Negara Malaysia, ni bukan skim cepat kaya semua tu okey….yang tu semua tak berdaftar dengan bank negara Malaysia…jadi apa2 yang berlaku anda terpaksa menanggung kerugian sendiri.

Biar Diyana share dulu pulangan ASB dari mula dilancarkan dan juga 10 tahun ke belakang. Korang tahu tak bila tarikh ASB dilancarkan? ASB telah dilancarkan pada 2 Januari 1990. Jadi, ASB telah berada di industri saham amanah selama 20 tahun.

 

Jangan lupa singgah PAGE kita dan klik LIKE

 

Nurdiyana melintang 4

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...